Saturday, September 12, 2015

5x tip na knížku: vyjímečně žádná černá kronika a všechno česky!

Ahoj všem!

když jsem projížděla články, abych překontrolovala, kdy jsem Vám naposledy naservírovala nějaké knihy v papíře, musela jsem se proklikat až na duben! NA DUBEN! To mě někdo nemohl jemně upozornit?:-)


Včera (dneska) jsem do tří do rána dočítala Unesenou a dnes Vám tak mohu přiblížit pětici, kterou jsem přelouskala za posledních pár měsíců. Vyjímečně tam je jen jedna jediná literatura faktu, vše ostatní je (zaplaťpánbuh) smyšlené. 


1. Němci - Jakuba Katalpa
Cena 313 Kč, dostupné např zde.

Začnu zklamáním. Víte, to je tak, když máte od něčeho obrovská očekávání. To je vždycky průšvih. Stačí totiž, aby knížka, od které čekáte naprostou pecku, byla jen průměrná, a pak na Vás působí hned těžce podprůměrně, i když to tak třeba není. 

To se asi stalo zde. Němci mají pojednávat o osudu několika Němců jak během války, tak po ní. Drží se rodiny, s osudy jejíž členů se potkáváme od první světové války až doposud. Příběh začíná smrtí Konrada Mahlera, kterému chodí ze Západního Německa za dob komunismu balíčky od jeho matky. Ta ho ale nevychovala a on k ní pochopitelně cítí zášť. Po stopách záhadných balíčku se vydá Konrádova dcera a skrz knížku objevuje pokřivené příběhy své rodiny za dob první i druhé světové války a dále pak poválečného odsunu Němců. Zní to slibně, že?

V knížce je spousta odboček k prakticky nepodstatným postavám, které dokreslují situaci. Ty příběhy jsou zajímavé, ale v momentě, kdy máte v jedné knížce 20 postav, je poměrně těžké se orientovat co s čím souvisí, obzvlášť pokud to nepřečtete na hlavní zátah. Největší část knížky se točila kolem Kláry Rismannové - ženy, která posílala do Čech rodině Mahlerových balíčky. Ženě, která se během 2.sv.v. dostala celkem náhodou z Říše do Sudet. Jen co mezi místní lehce zapadla, zastihl ji konec války a jak už všichni víme, nikdo na ni ohledy nebral. Jsi Němka, takže máš smůlu a odskáčeš to za všechny. 

Problém je v tom, že mě byla Klára šíleně nesympatická.  Nemám moc ráda postavy, které jsou nemastné, neslané, bez charakteru. Obecně nemám ráda lidi, kterým je "všechno jedno" a v knížkách tomu není jinak. Bohužel na mě Klára přesně takhle působila. Její osud mě vlastně nijak nedojímal a ač její situace byla smutná, dopadla v porovnání s některými jinými příběhy (např. Gerta) ještě celkem dobře. 

Ta knížka jako taková je napsaná zvláštním způsobem a myslím, že lidem, kteří mají rádi kvalitní literaturu by se mohla líbit. Mě ale prostě tak strašně lezla na nervy hlavní postava a přehršel okrajových odboček, že mi to zkazilo dojem z celé knížky. 


2. Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel - Jonas Jonasson
Cena 263 Kč, dostupné např zde.

Zde máme pravý opak. Jak se tohle může někomu nelíbit, to abolutně nepochopím!:D Pan Alan na své sté narozeniny rozhodne zdrhnout z domova důchodců a naposledy si trochu užít. Nachomýtne se ale ke kufru plnému peněz a od té doby jen prchá a prchá, i když ani nechce. Milá knížka, která se čte prakticky sama. Ač je to jednoduchý a nic, nad čím by člověk hodiny po dočtení dumal, není to tak stupidní jak oddechové dámské romány (které taky sem tak přečtu, ne že ne:-)). Nečekejte od knížky, že bude jako Forrest Gump, to nebude a budete zbytečně zklamaní. Připravte se na odlehčený bizardní příběh, který by se samozřejmě nikdy nestal. Ale jak říkám, je to oddechová fikce, která má pobavit, ne prezentovat historická fakta pro hodinu dějepisu. Párkrát jsem se zasmála nahlas, ke konci jsem se párkrát ušklíbla, protože něco už opravdu bylo až moc zbytečnej bizár i tak bych si knížku s chutí přečetla znova a doporučila ji všem, kteří by chtějí oddechovku na noční stolek či na jízdu MHD. 


3. Stalker - Lars Kepler
Cena 269 Kč, dostupné např zde.

Já a severské detektivky. Nesbo mě nebavil. Vraní dívka byla jedním z největších zklamání. Pak jsem přečtla Plavce a byla jsem nadšená. A Stalker zůstal těsně pod medailovými příčkami a hned Vám řeknu proč. 

Hned ze začátku mne kniha pohltila. Velmi se mi líbí styl, kterým je příběm napsán. Autoři, vystupující pod pseudonymem Kepler, velmi dbají na detail a vše popisují tak detailně (ale nenudně), že si úplně umíte dané prostředí představit...a sebe v něm. Bála jsem se doma kouknout za okno, jestli tam náhodou taky nemám nějakýho toho Stalkera:-) Pak knížka trošku povolila a ač se mi to líbilo, neměla jsem nutkání knížku otevřít během každé volné minutky. Problém byl opět v postavách. Joona byl děsněj bručou, Eric se sebou nechal zametat a jestli měl někdo z nich umřít nebo ne, to mi bylo celkem jedno. Možná je to tím, že jsem nečetla žádnou z předchozích knížek, tak jsem si k postavám nevytvořila žádný vztah, ale fakt tam nebyl nikdo, komu bych aspoň trošku ržela palce. 

Knížka ale stojí za přečtení. Ten příběh sám o sobě je skvělej a abych řekla pravdu, vůbec jsem netušila, jak to skončí a kdo za tím vším stojí. Milovníci detektivek si budou mlaskat, nenechte se odradit bichloidním počtem stránek!


4. Unesená - Mo Hayder
Cena 313 Kč, dostupné např zde.

Četla jsem jí strašně dlouho, protože jsem se nějak nemohla začíst. Prvních 100 stránek jsem četla skoro deset dní, abych se včera odpoledne naštvala a dočetla zbylých 300 na jeden zátah. A je to takový....průměrný. Napsáno typickým stylem detektivek, které teď frčí. Krátké kapitoly, které vždy končí trošku otevřeně, aby se v další kapitole mluvilo zas o něčem jiném. Ztrápený detektiv a postavy, které se snaží vykonávat špičkově svou práci a zároveň mají nějaký ten problém v rodiném životě. Chytrý pachatel, který policii dlouho uniká. Ve dvou třetinách knížky moment procitnutí hlavního detektiva, který se plácne do čela, proč ho TO! sakra nenapadlo dřív a vše do sebe začne najednou zapadat.

A je to prostě celý tak nějak průhledný. Ač jsem nevěděla, kdo je pachatel, všechno ostatní bylo jak dle nějaké šablony - "jak napsat úspěšnou detektivku pro roky 2010 - 2015. Nejsem si jistá, že bych knížku vyloženě doporučila. Asi nadšeným milovníkům výše popsané detektivkové šablony, jinak jsou na trhu asi lepší příběhy.


5. Krásné zítřky - Katerine Boo
Cena 284 Kč, dostupné např. zde.

Život, smrt a naděje v indickém slumu, tak zní podtitul knížky. A dobře, mám tu jeden doják dle pravdivé události, jinak bych to nebyla já:-) Autorka knihy se dlouhodbě věnuje problematice života v indických slumech a z knížky je to určitě poznat. Celá kniha je napsaná jako beletrie a čte se to jako běžný knižní příběh...dokud si neuvědomíte, že je to vše zkutečnost. Skrz knížku Vás pohltí smutek, beznaděj a naštvanost na systém, který v Indii vládne. Všudy přítomná korupce, zabedněnost, vyčůranost a bezmoc nad tím vším rozhodně není pro slabé povahy. Dost možná ale může pomoci pochopi, proč není tak jednoduché některé kulturní systémy změnit lusknutím prstu. A proč někdo nechce žít tam, kde se narodil, přestože na něj nikdo nemíří nutně pistolí. Příběh se točí kolem sběraše odpadků Abdula, který se nachomýtne ke smrti jedné z obyvatelek slumu. Projdete si s ním cestou, během které vůbec nezáleží na tom, kde je pravda, ale na tom, kdo dá větší úplatek a kdo zná ty správné lidi. Během této cesty se seznámíte s dalšími osudy lidí ze slumu v Annávádí a i přes pár světlých okamžiků ve Vás zůstane spíš pocit bezmoci a beznaděje nad situací lidí, kteří v tomhle prožijí celý svůj život. 


Momentálně mám doma tolik napůjčovaných knížek od Anetky, že mám sto chutí se jen zavřít do ložnice a číst od rána až do noci! 

Četli jste některou z knih? Sejdeme se v názorech na ni?:-)

Krásný víkend!
K.


***Knížku Němci a Krásné zítřky jsem si vybrala v rámci spolupráce s knihkupectvím Martinus. ***