Saturday, August 29, 2015

TILBURG (jeden jídelní stýskací!)

Ahoj všem!

s tímto článkem už dlouho otálím, protože je tak trošku zbytečný. Co si budem povídat, Tilburg, malé univerzitní město v jižním Holandsku, není turistickou destinací a nikdo z Vás tam asi dovolenou neplánuje:-)

Ale mně se stýská. Překvapivě hodně. Minulý týden mi dorazil poslední kufr a já jsem tak definitivně přestěhovaná zpět do ČR. Do Holandska se budu vracet služebně, ale to nemění nic na tom, že jsem za svým bydlištěm v Tilburgu udělala tlustou čáru a víckrát jak párkrát na výlet se tam už nějspíš nedostanu.


A tak kdybyste se tám náhodou někdo někdy dostal (z Eindhovenu, kam lítá Wizzair, je to asi 20 minut vlakem) ať už na výlet či třeba na Erasmus nebo regulérní studium, zde mám pro Vás pár tipů, kde se najíst. A pokud se tam nechystáte, doufám, že aspoň potěšíte oko:-)

1. Pechka
Tilburg University, Professor de Moorplein 283 


Začnem tradičně ruskou kuchyní:D Ono Holandsko stejně moc výraznou domácí kuchyni nemá. Pechka je Ruskem inspirovaná restaurace, která se nachází přímo na kampusu Tilburg University. Byla jsem tam poměrně často, protože najíst se za 5 EUR něčeho jiného než sendviče je v Holandsku téměř nemožné. Zde dostanete luxusní rozpečenou mega bramboru na sto způsobů! Je to takový Subway, akorát s bramborama.

Vybrat si můžete jak náplň, tak i samotnou bramboru - je libo batát? Můžu Vám říct, že o sladké bramboře plněné kozím sýrem, ořechy a medem se mi zdá doteď. Mimo brambory jsou v nabídce i polévky a ohóoo, jaké překvapení, sendviče! Celkově se mi ten koncept moc líbil a kdyby se někdo rozhodl otevřít něco podobného u nás, rozhodně bych se nezlobila:-)







2. Buutvrij
Stationsstraat 49

Stylová kavárna ve stylu, který v Nizozemí frčí. Pojmenovat to neumím, ale zároveň si nemyslím, že by se tomu říkalo nizozemský styl:D Je to jednoduché alá Skandinávie, ale zároveň o dost teplejší a útulnější. Buutvrij, což v překladu znamená údajně "Skoro zadarmo" se nachází pár kroků od hlavního nádraží. V nabídce najdete primárně různé druhy sendvičů, jak už to tak v těchto končinách bývá:-) Mají však i vynikající polévky a brunch nabídku. Najíte se zde do 10 EUR, což je na místní poměry rozumná cena. Domácí dortíky, wifi a voda z kohoutku na vyžádání jsou samozřejmostí!



3. The Locals
Heuvelstraat 128

Můj suverénně nejoblíbenější tilburský podnik! Je v centru, asi 5 minut chůze od nádaží a kdybych se někdy rozhodla být spisovatelkou, tak tam napíšu svou knihu:D Z nějakého důvodu se mi tam strašně dobře pracovalo. Vevnitř to není velké, ale zároveň díky prosklené výloze je tam dost světla a působí to tam tak...vzdušně! Úplnej poeta, vidíte to:-) V nabídce primárně sendviče, ale na domácím chlebu se salátem navíc a do 10 EUR. Nejlepší je dle mého názoru Baba Ganoush! Mají zde i domácí dortíky, které jsou ale krapet dražší (skoro 4 EUR za pidikus). Za ochutnání také stojí Chai latte, které dělají z vlastní směsi. Wifi a voda z kohoutku samozřejmostí.





4. Nieuwland Lunchcafe
Niueuwlandstraat 66

Nieuwland je podnik, který Vám pravděpodobně vyjede ve všech vyhledávačích jako první. Nicméně za mě se řadí až za Buutwrij a Locals. Café je oblíbené zejména pro své brunche. Sendviče na domácím chlebu, který připomíná ten náš - český - jsou dobré, ale za mě trošku drahé. Je to prostě jen namazanej chleba a stojí to 8 EUR. V nabídce je také spousta dortů a výborný mátový čaj z čerstvé máty. Možná stojí za to upozornit, že je to celkem oblíbené i mezi rodinami, respektive maminkami, které tam berou miminka a ty tam pak občas vřískají, takže chcete-li se soustředit, je to risk:-)



5. The Talk
Heuvel 20

Ach, the Talk! Na snídani hlavně sem! Za 7 eur dostanete plnohodnotné menu, kde najdete vajíčka (na vámi zvolený způsob), croissant, kávu, džus a vodu a to je na Nizozemí nepřekonatelná cena. Určitě vyzkoušejte i brownies, které tu mají naprosto vynikající! Občas je to krapet pomalejší obsluha, ale vzhledem k poměru cena/výkon jsem ochotná jim to odpustit! Mají mega zahrádku, na které se sedí v zimě i v léte (Dutch style, bejby!) takže můžete chytit i nějaký ten bronz. 



6. Happy Italy
Heuvelstraat 126

Happy Italy je řetězec, který najdete po celém Nizozemí. V Tilburgu je to podnik extrémně oblíbený, protože za pár peněz tu pořídíte jídlo na několik dní:D Italská restaurace, kde nabízejí primárně pizzu a těstoviny Vám naservíruje mega porci pod 10 EUR, kdy já většinou půlku snědla na místě a půlku si nechala zabalit na doma na druhý den a kolikrát mi ještě zbylo. Jídlo je moc dobré, za mě lepší jak Vapiano a hlavně jim to odsejpá. Je to fastfood concept, ale s "opravdovým" jídlem. Neděste se, pokud tam v době večeře uvidíte obrovské fronty. Vevnitř to skutečně odsejpá a chcete-li ušetřit, za pár minut čekání to opravdu stojí! V telefonu jsem zaboha nemohla najít žádnou fotku hlavního jídla, ale přísahám, že jsem tam jedla hlavně těstoviny:D


7. Mugs and Muffins
Wilem II Straat

Mugs and Muffins potěší hlavně health freaks a vegany. V nabídce totiž mají spoustu vegan-friendly pochoutek, od dezertů až po hlavní jídla (hlavně saláty teda:-)). Kávu i milkshakes Vám udělají z rostlinného mléka a celkově si můžete ohledně přidání/ubrání ingrediencí vymýšlet do aleluja, aniž by Vás obsluha chtěla zabít pohledem. V nabídce také mají spoustu raw tyčinek, včetně sortimentu české firmy Lifefood! 


8. Prins Heerlijk Lunchcafe
Nieuwlandstraat 16

Prins Heerlijk má v Tilburgu dvě provozovny. Jednu kavárnu, kam jsem chodila já a jednu trošku víc fancy restauraci a snad i hotel, kde jsem nebyla ani jednou!:-) Café je oblíbené zejména pro své tzv. high tea. High tea, čaj opáte, či prostě odpolední sváča je něco, co v Holandsku strašně frčí a najdete to skoro v každé kavárně. V rozmezí od 10 do 20 eur na osobu dostanete takovou "věž" zákusků, chlebíčků a dalších pochutin spolu právě s čajem, někdy i kávou. Protože mi to přijde strašně drahé, nikdy jsem to neozkoušela, ale třeba na to jednou dojde:-) Já do Prins Heerlijk chodila na vynikající jablečná koláč se šlehačkou. Mají tu moc příjemnou obsluhu. Nicméně občas až moc, protože často si za mnou někdo chtěl chodit povídat a já si chtěla číst!:D


9. Beans and Bites
Stationsstraat 14

 Beans and Bites najdete hned naproti hlavnímu nádraží a já tam pravidelně chodila na "fancy coffee", jak tomu řká pán za barem:-) Jídlo jsem nikdy nezkoušela, ale z kávy jsem jim tam vyzunkla všechno. V nabídce najdete takové lahůdky jako Chocolate fudge coffee, marshmallow latte, triple chocolate chip latte a podobné lahůdky, které jsou spíš sirup s kafem, než kafe jako takový, ale co už! Příjemná obsluha je milý bonus!



10. Zoete Zaken
Tuinstraat 61

Jako poslední tu pro vás mám tip na čaj u někoho v obýváku?:-) Zoete Zaken je nenápadná cukrárna kousíček od centra, kterou snadno přehlédnete. Je sice na hlavní ulici, ale vyloženě za okny domu. Vchod a výloha vypadají jako všechny ostatní v ulici, takže je potřeba mít oči na stopkách. Cukrárna je udělaná z obýváku majitelů, proto když vejdete, tak doprava se dáte do "cukrárny", doleva vstoupíte do pracovny a když byste šly rovně, dojdete určitě do ložnice:-) Vše co najdete v nabídce je tam i pečeno a ač jsou ceny trošku vyšší, ráda je podpořím. Celkem často se tu prochází kočka, která je tu narozdíl od hostů doma, takže bacha pokud jste alergičtí! 




10 podniků v místě, kam nikdo nejezdí bohatě stačí!:D Máte také nostalgii spojenou s jídlem? Když se vracíte na určité místo, přemýšlíte, co si tam hned dáte dobrého? Snad nejsem jediná!


Mějte se krásně!!

K.