Friday, August 14, 2015

Izrael: Jeruzalémský trh (Není pro hladové!!))

Ahoj všem!

náš výlet do Jeruzaléma, o kterém jsem psala zde, jsme zakončily výletem na Machane Yehuda Market neboli Shuk. Trh na stejném místě funguje už od 19. století a cpou si tam pupky jak místní, tak turisti. 

Dokážete si představit, že jsem byla ve svém živlu:D Místo má úžasnou atmosféru a najdete tam vše od koření, přes ovoce, pečivo i ryby a místní kuchyni jako hummus nebo shakshuku.

A protože si myslím, že v tomto případě mluví obrázky samy za sebe, dnes omezím text a nechám Vás spíš potěšit oko!

Takhle nějak to vypadá u vchodu! Všimněte si zejména důkladného zabudování klimatizace:D Kde vidíte ceny v izraelských šekelech, násobte přibližně 6,5, abyste se dostali na koruny. Jak zjistíte, žádná extra láce to bohužel není, i tak to ale stojí za to a rozhodně bych to příště nevynechala!









Halvy jsem domů dovezla poměrně hodně, ale z nějakého důvodu mi to v těchto velkých krájených kusech tolik nechutná. Koupila jsem ale mini halva kostky, které jsou v klasicky sušenkovém obalu, asi 4x5cm a ty jsou vynikající!



Z čajů jsem si koupila jednu várku. To, co jsem vybrala, je spíš kandované ovoce, které se dá odmočit do horké vody a vznikne z toho "čaj", který chutná přesně jak naše horké jablko, které se servíruje v zimě v hospodách. Co je na tom ale úplně nejlepší, že se ta směs dá pak normálně sníst! Takže žádnej vyhozenej louhovanej pytlík, pěkně všechno skončí v břichu...a to já ráda!




Na trhu není jen jídlo, ale i něco málo z tradičního oblečení a bižuterie. Chtěla jsem si odtamtud odvést hamsa náramek, symbolicky, ale ve finále se mi žádné moc nelíbily. Bylo to to samé, co se prodává na ebay. Jednou jsem si je tam  koupila, do měsíce to zčernalo a bylo po srandě. Tak snad příště budu mít víc štěstí.





Nemohly jsem odolat tradičnímu jídlu, to dá rozum. Když se zeptáte deseti lidí, kde mají nejlepší humus, pravděpodobně vám vznikne seznam deseti různých podniků. Daly jsme si tedy jednou tradiční vynikající humus a ještě lepší (a strašně vařící) shakshuku. V Lonely Planet průvodci bylo bistro na Haagz 1 a daly jsme tomu šanci, přestože k těm průvodcovským tipům bývám skeptická. Zbytečně, vše bylo vynikající!

Hummus je rozmixovaná cizrna, zde s několika dipy a pita chlebem. Musím říct, že jsem nikdy tak jemňounký hummus neměla a fakt by mě zajímalo, čím to mixují, že to je jak změklé máslo! 

Shakshuka je vajíčko na měkko v tomatové omáčce a často se podává k snídani. Ideální je na nedělní brunch! Většinou se podává v kamenné pánvi a při servírování ještě bublá. Takže bacha na patro, já si ho vždycky spálím, protože se prostě nemůžu dočkat, až tu božskou krmi ochutnám:D

















 Pak už bylo na čase, projít se zpět k hlavnímu nádraží a vydat se na cestu domů. Je to trošku procházka, ale dá se to a je fajn nasávat místní atmosféru, (slušně) pozorovat ortodoxní židovskou komunitu a mísení kultur, které je v Izraeli všudypřítomné!



Oficiální web se spoustou užitečních tipů najdete zde.  Spousta lidí nabízí i tours, kde Vás provedou a dají Vám ochutnat tradiční jídla a pochoutky. Pokud si tam budete chtít dát pár věcí, počítejte aspoň 100 ILS (tedy 650Kč).

Doufám, že jsem Vám neudělala moc velký hlad:-) 

Mějte se krásně!
K.