Friday, June 19, 2015

Amsterdamské odpoledne: Dům Anny Frankové, dobrá káva a skvělé obchody

Ahoj všem!

před pár týdny jsem se vydala do Amsterdamu na konferenci a rozhodla jsem se využít brzkého konce k malému výletu do centra města. Zůstávala jsem přes noc, abych ráno chytila bus za euro do Bruselu a tak si dáme i tip na ubytování. V tomhle článku bude opravdu všechno. Jídlo, knihy i cestování a to v jednom odpoledni, wohooo!!


Nejdřív jsem se jala konečně ozkoušet Screaming Beans a Vinnies. Oba dva podniky mám už dlouho na seznamu, jak jste mohli vidět i v tomto článku.

Haarlemmerstraat 46


Tento podnik má v popisu "living room away from home" a lépe bych ho nepopsala. Připadáte si tam jak u někoho na chalupě. Bohužel jsem se tam objevila asi hoďku před zavíračkou a každý, kdo byl někdo v Holandsku ví, že hodina před zavíračkou je to samé co u nás pět minut před zavíračkou:D Takže kuchyně už nefungovala, ale kafe a brownie jsem pořád dostala. A bylo opravdu výborné. VINNIES je kousek od nádraží a můžete si ho klidně zařadit do interiáře po cestě do centra. Pozor na to, že neberou cash a platit musíte kartou.



Haarlemmerstraat 68

Kavárna, která je hned o pár kroků vedle Vinnies, mě také dlouho lákala. A tak co z toho, že jsem právě vypila jedno kafe, hned jsem si dala další. Dobré kávy není nikdy dost! Byla opět vynikající a já tak konečně obelstila smůlu na dobrou kávu, která se mě v Amsterdamu držela jak klíště. Myslím, že zde si přijdou na své i coffee nazis, kteří si můžou vybrat z jakých přesně zrn budou chtít kávu připravit.





Herenstraat 2

A jak se tak procházím s kávou v ruce podél amsterdamských kanálů, vidím v jedné z výloh nápis "Don't be a tourist, be a traveller". Šlo to ignorovat? Nešlo, že jo:D Takže jsem se tam vydala s tím, že to jen omrknu. 

A hned jsem si připadala jako Alenka v Říši Divů. Jde o obchod primárně s batohy a dalšími menšími zavazadly. Najdete tam ale také spoustu doplňků na cesty a mezi nimi i známe Midori Traveller's Notebooks. A mé srdce zaplesalo. Xkrát jsem ho obdivovala na instagramu, ale nikde jsem na něj v reálu nenarazila. Osud, je to jasný. Když mi paní nabídla, že mi na něj zdarma vytlačí iniciály, cpala jsem jí peníze do ruky:D Naprosto úžasný zákaznický servis taky udělal svoje. Kdybych nebyla princ chuďas, odnesu si odtamtud minimálně dva batohy, jednu cestovní tašku a tři kosmetické taštičky. Už abych byla ta milionářka. V eurech.

Na Midori deník si dáme článek zítra! je článek ZDE.





Kalverstraat 31-33

Jestli někdo někdy vymýšlel obchod pro mě, tak to byl Urban Outfitters. Najdete zde oblečení, ale i spoustu zajímavých knížek a trochu kosmetiky a dalších blbinek k dekoraci. Přidat tam jídlo, jsem úplně v ráji! V Evropě je UO obchodů pořád po skrovnu a tak pokud se někdy v Amstru ocitnete, určitě se běžte podívat. 
Je libo EOS?





Kalverstraat 152

Povinná zastávka pro všechny knihomoly! Amsterdam je ideální místo pro nakupování knížek. Respektive idální pro sbírání inspirace, protože přeci jen spoustu jich pak seženete u nás výrazně levněji. Waterstones jsou 4 (5?) patra nacpaná anglickými knihami a já jsem schopná tam strávit hodiny a hodiny. Není knížka, kterou tam nemají, ať už je to fikce, encyklopedie, klasika nebo horká novinka. Vždycky mám chuť vykoupit zejména všechny kuchařky, protože to je samé power food, vegan, raw, cupcakes baking apod., a na to já slyším. 

Mimochodem chystám samostatný článek ve stylu "knižní Amsterdam", takže o Waterstones neslyšíte naposledy!

Můj výběr

I spoustu bločků a papírků tam mají!!:-)


Prinsengracht 263-267
Vstup 9,50 EUR


Hlavní pointa mého výletu do města. Na lístky do domu AF se stojí šílené fronty. Empire State Building nebo naše korunovační klenoty se můžou jít ohledně délky front zahrabat. Je to fakt šílený a hlavně se to moc nehýbe. Bez ohledu na to, jestli jdete ráno, večer, v týdnu či o víkendu, vždy se tam bude klikatit nedočkavý had lidí. Jediná možnost, jak na to vyzrát, je koupit si lístek online a jít rovnou dovnitř.

Počet lístku k online prodeji je omezený a pokud chcete jít během léta o víkendu, počítejte s tím, že bude na několik týdnů dopředu vyprodáno. Ve všední den je to trošku snažší, obzvlášt' mimo sezónu a tak jsem ukořistila pozdní večerní lístek. 

A můžu čestně prohlásit, že je to něco, co by stálo i za několikahodinovou frontu. Procházíte svým způsobem obyčejným domem. Je prázdý, tak jak si Otto Frank, otec Anny, přál. Aby prázdnota v místnostech připomínala fakt, že spousta domů skutečně prázdných zůstala. Nikdo se do nich nevrátil. 

Na zdech vidíte útržky z Anina deníku, relevantní většinou k té které části domu. Občas se můžete podívat i na video o druhé světové válce či poslouchat rozhovory s lidmi, kteří Annu znali. 

Musím říct, že mě to celé zasáhlo mnohem víc, než třeba Osvětim. Tím, že máte šanci se soustředit na jeden konrétní příběh a skrz deník máte pocit, že Annu znáte, není to nikdo anonymní, o kom jen víte, jak vypadá a kdy se narodil....je to opravdu tragické. Na konci jsem uronila slzu u rozhovoru s tatínkem Anny, protože když mluvil o tom, jak Annu vlastně nikdy nepoznal, bylo mi to ohromně líto. Otto se ke čtení deníku své dcery dlouho odhodlával, ale když se k tomu konečně dostal, skrz stránky deníku poznával úplně jinou Annu, než se kterou žil. Do deníku Anna psala věci, které nahlas nikdy rodičům neřekla a člověku je fakt do breku z toho, jak zbytečná její smrt byla a že třeba některé rozpory, které spolu měli, nikdy nedostali šanci urovnat.

V domě se nesmí fotit, což spousta lidí okázale ignoruje a musím říct, že mě to z nějakého důvodu neskutečně rozčilovalo. Celým domem a zejména při průchodu místností, kde se rodina Anny a ostatní schovávali, jdete vlastně ve frontě lidí.

Ke konci prohlídky je malé knihkupectví, které prodává téměř jen Deník, ale v různých provedeních a jazycích. Nejvíc se mi líbilo provedení knihy v imitaci deníku, do kterého Anna psala - stejné textilní desky s kovovou sponou.

Pokud v Amsterdamu budete, opravdu se nenechte frontou odradit, slibuji, že nebudete litovat! 
Kde jinde si její deník koupit....


Wiltzanghlaan 60

Na tu jednu noc jsem hledala co nejlevnější ubytování a skončila jsem ve WOW hostelu kousek od stanice Sloterdijk. Je to typický hostel 21. století, takže cool design, malůvky, barvičky, doplňky....člověku se tam jednoduše líbí, i když je vlastně na ubytovně. Do centra je to vlakem pět minut, případně můžete i metrem. Krásné čisté pokoje i společné prostory a za cenu 15 EUR na noc v šestilůžkovém dívčím pokoji si fakt nemůžu stěžovat. V ceně byla i snídaně, bohužel jsem ráno utekla moc brzo.  

A na závěr,pro ty z Vás, kteří sledovali drama na Facebooku. Mám i antibiotika i postel. Je mi i o dost líp, tak jdu na půlnoční promítačku nového dílu Insidious. Moc od toho nečekám, prej to stojí za prd:D Ale já jsem starej posera, takže se určitě budu bát i tak. Už mám za sebou nejnovější Poltergeist, který taky za moc nestál, ale taky jsem půlku filmu proseděla s šálou přes oči. Hřebem stříbrného plátna pro mě ale budou toto léto určitě MIMOŇI!



Byli jste v domě Any Frankové? Jaký to na Vás udělalo dojem?


Mějte se krásně!
K.