Friday, March 6, 2015

O vrazích a deviantech - jednou mile, jednou na zvracení

Ahoj všem!

dnes mám pro Vás bez okecávání zvrhlé téma. Vrazi a devianti. Nic pěkného, ale i s takovými lidmi kolem nás žijeme a ze zvědavosti a i částečné snahy o pochopení občas často přečtu na toto téma knížku či shlédnu dokument. Dnes tedy dva tipy na knihu - obě na zdánlivě stejné téma - jedna milá, u druhé se Vám bude chtít zvracet.


1. Zpovědník vrahů - Slavomil Hubálek 


Po státnicích jsem vyrazila zvesela v Brně k Dobrovskému, abych doplnila knihovničku a uspokojila své choutky na "cokoli, jen ne učebnice" čtivo. Zaujala mne kniha od pana Hubálka s názvem Zpovědník vrahů. Loni jsem četla "Jak se vraždí v Čechách" od L.X. Veselého a kniha se mi moc líbila a aniž bych Zpovědníka vrahů nějak hlouběji zkoumala, usoudila jsem, že to bude na podobný způsob a to se mi prostě musí líbit!:-)



Chyba lávky, ale velmi příjemná. Musím Vám říct, že už dlouho jsem nečetla tak milou non-fiction knihu, která i o závažných tématech umí pojednávat tak nádherně s nadhledem.

Abych Vám to přiblížila, kniha není ani tak o zpovědi vrahů, ale o životě pana Hubálka. Jak se z absolventa stal uznávaný psycholog. S čím vším se během své kariéry musel potýkat, co se mu povedlo a co by naopak udělal jinak.

Knihou se pak prolínají příběhy jednotlivých vrahů a i jiných pachatelů trestných činů, s kterými přišel Hubálek během své praxe do styku.

Abych řekla pravdu, přijde mi to trošku jako Forrest Gump v ČR, protože pan Hubálek byl evidentně u všeho:D V knize tak najdete Sametovou revoluci, kauzu lehkých topných olejů, postavu vinaře Ratha - mimochodem historka s ním krásně ukazuje, jakej je to křivák- vražda Aničky Janatkové, Havel, české podsvětí, Mrázek....prostě všechno!:-)

Kromě nebezpečných vrahů tak pan Hubálek v knize krásně ukazuje, že větší nebezpečí mu často hrozilo spíš z okolí, kterému věřil - politické tlaky na "úpravu" posudků ve prospěch pachatele, korupce, neplatiči a další.

Nádherný čtivý životopis se spoustou smutných i veselých historek, o to víc mne mrzí, že pan Hubálek na jaře v roce 2013 zemřel.




2. Moje Zpověď: čeští devianti vyprávějí - Kateřina Kantová, Vera Renovica


Na tuhle knížku jsem poprvé narazila v Neoluxoru v Palladiu, kde za ni chtěli skoro 250 korun, a já byla zrovna nějaká lakomá:-) A dobře jsem udělala, protože v jiných knihkupectvích (zde nebo zde) ji prodávají za necelou stovku a to už je krásná cena!!

Můžu Vám říct, že ač jsem knihu na jednu stranu nemohla odložit, na druhou se mi z ní často dělalo skutečně fyzicky špatně a že já toho snesu hodně. Po úvodním vysvětlení toho, jak se vlastně takový deviant léčí, přichází na řadu autentické rozhovory s 10 muži, odsouzenými za různé trestné činy se sexuální tématikou.

Najdete tam fakt všechno, pedofil, nekrofil, sadista, hebefil....

A každý celkem bez ostychu vypráví, za co vlastně v té léčebně je.

Některých pachatelů mi bylo možná i trošililililinku líto. Například když 24 letý David popisuje, jak neví, co má dělat, protože na jednu stranu mu pomáhá masturbace s představami malých dětí k tomu, aby opět nějaké dítě reálně nezneužil, na druhou stranu se ale cítí špatně, protože jeho víra (pochází ze silně pobožné rodiny) mu masturbaci zakazuje.

Když pak ale ten samý člověk o pár stran dál popisuje, jak si jezdil do města vyhlížet 4-12 leté děti a doslova "chodil si pro ně, jak do krámu pro rohlíky" je těžký cítit nějakou empatii, protože ano, ten člověk je psychicky nemocnej a nemůže za to, ale to těm dětem ta traumata nevymaže, že jo....

Jinak k výpovědím mužů v knize jsou občas vsuvky z jejich spisu, vysvětlení diagnózy apod., ale není tam nikde zásah od nikoho zvenku - například konfrontace: Ale vy přece lžete!, jak tomu bylo u Veselého knihy Jak se vraždí v Čechách, kdy on jim do těch příběhů vstupoval.

A to mi občas chybělo, protože spousta z těch postav jsou zkušení manipulátoři a někde je sice jasně vidět, že lžou jak když tiskne, ale jindy to člověk tak snadno neprokoukne.

Pokud Vám tedy o podobných věcech nevadí číst, knížka je to určitě přínosná, jiná a zajímavá, ale radši před jejím čtením moc nejezte:-)







Mějte se krásně!

K