Thursday, February 19, 2015

New York City [TRAVEL]

Ahoj všem!

třetí a poslední díl z NYC je tu! Tento článek byl pro mě asi nejtěžší, protože Vám za prvé asi neřeknu nic nového a zda druhé, zrovna v NY je podle mě nějakých tajných, neobjevených, netursitických míst, které ale zároveň musíte nutně vidět, opravdu málo, jestli vůbec nějaké.

Abych byla úplně upřímná, ohledně turistikování je dle mého názoru nejjednodušší koupit  si New York City Pass: https://www.newyorkpass.com/En/

Ušetříte na vstupném, přeskočíte nejednu frontu, ale hlavně Vám to dá poměrně uceleně seznam atrakcí a můžete si dopředu naplánovat, které z nich Vás zajímají a na které se chcete podívat. V okolí daných atrakcí si následnětřeba přes Trip Advisor nebo Yelp můžete najít další místa, která stojí za to navštívit. Google Maps Vám pak řeknou, jak dlouho Vám to odkud kam chůzí zabere a můžete začít plánovat jednotlivé dny. 

Často mají na tento pass různé slevy, takže rozhodně s koupí nemusíte spěchat. V klidu si projděte seznam atrakcí zde: https://www.newyorkpass.com/En/new-york-attractions/,  spočítejte si, kolik by Vás stálo jednotlivé vstupné a porovnejte si to s cenou passu (3, 5, 7 dní za 150-200$), který se Vám nejvíce hodí.  Pokud chcete jít jen na Empire State a na Sochu Svobody, pak je nějakej pass asi zbytečnej, na druhou stranu NYC má tolik krásných muzeí, výstav, expozic, atrakcí atd., že je opravdu škoda toho nevyužít. 

Pro dychtivé nákupčí jsou navíc slevy v některých obchodech: https://www.newyorkpass.com/En/new-york-attractions/

Ke kartičce dostanete i takovou brožurku s atrakcemi a mapkou, takže to můžete mít i za pochodu u sebe, pokud Vám náhodou vypadne adresa nebo se po cestě za Vaším cílem ztratíte. 

Na co je důležité se připravit je, že NESTIHNETE VŠECHNO, CO JSTE SI NAPLÁNOVALI. Nikdy. Fakt. Je mi líto, ale čím dříve se s tím smíříte, tím líp pro Vás :D Hru na Broadway jsem stihla až na popáté, Museum of Sex až na potřetí (mimochodem stojí za prd, s klidem vynechte) a akvárium a Columbia University Campus jsem prostě nestihla nikdy. 

Zde jsem se tedy snažila vypíchnout 10 "atrakcí", které podle mě stojí za návštěvu. Je celkem těžký něco vypíchnout, ale kdybych měla psát o všem, co se mi líbilo, bylo by to na knihu a ne na blogpost:D

1. 9/11 Memorial 

Asi jedna z nejnovějších atrakcí, které na seznam NYC Pass přibyla a rozhodně stojí za to. Mám nakoukáno několik (desítek?) dokumentů ohledně této tragedie, přečetla jsem i knížku a přesto mě muzeum dostalo. Myslím, že se jim velice dobře podařilo zachovat individualitu obětí a vzhledem k jejich počtu se z nich nestalo jen nějaké veliké číslo, které při této tragedii zahynulo.  V jedné z místností jsou stěny vytapetovány fotografiemi všech oběti a v sále běží ke každé z nich malý medailonek namluvený jejich blízkými. Je to skutečně dojemné, pokud jste slabší povahy, nezapomeňte si kapesníček:-) Jinak se v muzeu promítá pár filmů, jsou tam věci každodenní potřeby, které se v troskách našly, můžete si poslechnout telefonáty obětí přímo z budov, kdy ještě nevěděli, co se vlastně dějě...opravdu se mi to moc líbilo, i když chápu, že to zní dost morbidně.

No day shall erase you from the memory of time - Virgil. Modré čtverečky představují barvu, jakou mělo v den útoků nebe. Každý si to pamatuje jinak a jak je to krásné:-) 



Panel zkroucený žárem z požáru/
Socha svobody, která stála blízko dvojčat a po útocích k ní lidé začali symbolicky nosit vlajky apod.,/
Zbytek trosek popsaný jednotkami, které pomáhaly po utocích/
Začátek muzea/

Venku jsou pak dva bazény, které opisují půdorys dvojčat a doporučuji se na ně jít podívat i v noci, protože to je opravdu krásně nasvícené. Nám to vyšlo zrovna tak, že do muzea jsme šli ještě za světla, ale po dvou hodinách, které jsme tam strávili, už byla tma. 

Zrcadlové muzem a ve předu jeden z bazénů

Bazén a za ním stavba....stavit se v této oblasti snad nikdy nepřestane.

Bazén v noci.

2. Jewish Heritage Museum

Židovské muzeum, které je přeci jen v každém městě, ale já mám historii holocaustu ráda a vzhledem k tomu, že se chystám výhledově navštívit Israel, padla volba na návštěvu toho muzea, které je úplně dole v Battery Park a můžete to spojit s výletem na Sochu Svobody a Ellis Island.

Muzeum má stálou expozici, která provádí celou židovskou historií, je to rozděleno na před válkou - během války - po válce a opět je to proloženo audio/video záznamy, podobně jako 9/11 memorial. Můžete se tak podívat na video rozhovory s přeživšími Holocaustu, audio vyprávění o dětství židovských dětí ale i dospělých, kteří vysvětlují, co pro ně víra vlastně znamená. 

Opět vše moc pěkně udělané. Z místa, kde je umístěna dočasná expozice, která se pravidelně mění, je krásný výhled na Sochu Svobody a Ellis Island. Bohužel jsem fotila jen telefonem, tak to tolik nevynikne, ale skutečně se mi to moc líbilo. Při mé návštěvě byla dočasná výstava o Osvětimi. Ani ne tolik o koncentračním táboře, ale celkově o historii města Židů, kteří v něm žili před válkou. 

Jedinou výtku, kterou k tomu mám je, že při mé návštěvě tam byla spousta školních skupin, každý se svým průvodcem a ti mě nejednou "odstrčili" od nějakého plakátu, který jsem si zrovna četla, protože k tomu zrovna měli nějaký proslov. Já to chápu, ale trošku mě to otravovalo. Navíc když ten průvodce mluvil, bylo docela těžký soustředit se na čtení toho, u čeho jsem zrovna byla, i když jsem byla třeba o 20 metrů jinde. 

Poučné to ale bez pochyby bylo. Moc se mi líbilo například vysvětlení emigrace začátkem války. Vždycky jsem si myslela, že spoustu Židů neemigrovalo, protože na to prostě neměli dostatek prostředků, ale po shlédnutí expozice je krásně vidět, že i pro ty, kteří se topili v penězích, to nebylo vůbec jednoduché, ať chtěli sebevíc. Níže můžete vidět i dopis Einsteina, psaný manželce prezidenta Roosevelta, ohledně situace. 

Vstup do muzea/Zvláštní expozice/Polsko/Výhled z muzea

Dopis Alberta Einsteina paní Rooseveltové

3. Socha svobody a Ellis Island

Musím říct, že mě překvapuje, kolik návštěvníků New Yorku "za sochou" přímo na její ostrůvek Liberty Island nejede. Na jednu stranu to chápu, na druhou je to škoda, mně to přišlo jako skvělý zážitek. Ale vkus máme samozřejmě každý jiný, já zas trpěla třeba v MoMA:D Takže za mě Socha Svobody určitě ano, pokud Vás to neláká a stačí Vám ji vidět z dálky, skočte na Staten Island Ferry, budete to mít zadarmo a jenom kolem ní projedete. Přímo z Liberty Island je pak luxusní výlet na Manhattan, ale to uvidíte třeba i z Brooklynu:-) 

Ze Sochy Svobody Vás pak loď vezme rovnou na Ellis Island, což byl ostrov, na který dříve připlouvali imigranti, a podstoupili zde prohlídku, pak už bylo v rukou úředníků, jestli je vpustí do USA či nikoli. Celé muzeum je moc pěkně udělané (tahle formulace bude dnes ve článku hodně :D), popisuje to obecně jaký život imigrantů byl, opět se spoustou audia i videa. Najdete tam i nespočet odkazů na Československo a to mi vždycky vykouzlí úsměv na tváři:-) 

Liberty Island

Střevíce z Washingtonu/Socha svobody/Imigrantská hala/Výhled na Manhattan


4. Brooklyn Bridge a Court Buildings

Brooklyn Bridge je moje srdcovka i když to je prostě jen obyčejnej most. Ale ta architektura!! Já tomu teda prd rozumím, ale tohle mé oko potěší. Je z něj krásný výhled na Manhattan i na Brooklyn, uvidíte i vedlejší Manhattan Bridge a můžete se vsázet, kolik budov takhle z dálky poznáte. Pokud budete mít čas a sílu v nohou, přejděte si ho celý až do Brooklynu, je to fajn procházka a můžete to spojit i s průzkumem Brooklynské čtvrti. Kterou jsem já ale nikdy neprozkoumala...jak říkám, člověk prostě nemůže stihnout všechno:D

Před vstupem na Brooklyn Bridge je na Manhattnu oblast soudů, nádherné historické majestátní budovy, které v člověku budí respekt. 

BB z Manhattnu/Soud/BB Z Brooklynu/Výhled z BB



5. Central Park

Klasika, ale fakt unikát. Nikde jinde v centru města snad takhle velký park není. Btw. je rozhlohou větší, než třeba Monaco. Můžete se procházet (prošmajdáte tam střevíce, jinými slovy), proběhnout se jako místňáci a třeba i narazíte na nějaký filmový štáb, který tam bude zrovna natáčet! Nezapomeňte dojít ke Strawberry Fields, kde je memoriál Johna Lennona, který byl zastřelen v blízké Dakota Building. 

Strawberry fields

Dále zde najdete malinkou Zoo, která je fajn, obzvlášť pokud někdo cestuje s dětmi, ale znova bych tam asi nemusela. Jediné plus mi přišli lední medvědi, které jsem nikdy předtím neviděla, ale jinak tam opravdu nic světoborného není. 

Lední medvěd v ZOO

Tučnáci v Zoo.


Na kraji CP je American Museum of Natural History - opět, pokud Vás baví historie, chcete vidět kůstky pračlověka nebo kostry dinosaura, za návštěvu to stojí. Každopádně je to celkem veliký a člověk tam opravdu stráví hodně času, takže je potřeba zvážit, jak moc Vás ta tematika bere:-)  Moc se mi líbila odborná obsluha, která je po muzeu rozeseta a připravena zodpovědět jakýkoli všetečný dotaz, takže toho neváhejte využít! 

T Rex

Dále je na kraji (i když už spíš mimo) CP MoMA, neboli muzeum moderního umění. Jak jsem psala minule, já na to moc nejsem i tak jsem tam zašla a... tvářila jsem se celou dobu nejspíš jak kakabus. Mě tohle prostě nebaví. Ale dala jsem tomu šanci, ať na to neplivu, aniž bych to viděla. Je to stejný asi jako Louvre. Prostě se poženete za pár nejznámějšími obrazy a hotovo. Samozřejmě pokud jste milovník umění, za předchozí odstavec se omlouvám a náležitě si to užijte!:-)

Van Gogh - The Starry Night

6. Rockefeller Center a bruslení

Jeden z mých absolutně nej zážitků je taková blbost a to bruslení u Rockefellerova centra:D Ale je to fakt sranda. Je to sice dost drahý (27 dolarů, pffffuuu), ale mně to za to stálo. Uspokojení vnitřního dítěte je k nezaplacení:D Poté se samozřejmě vydejte na "Top of the Rock", ze kterého budete mít při dobrém počasí parádní výhled na Empire State a zbytek Manhattnu. 
Všechno mázlý, aspoň vidíte, jak divoce jsem bruslila:D


7. Empire State

To je klasika. Po cestě shlédnete film o tom, jak se to celé stavělo a nahoře už se můžete kochat výhledem. Pokud si koupíte city pass, máte vstup na oboje - Empire State a Top of the Rock - určitě běžte na jedno večer a na druhé přes den, ať máte šanci vidět denní i noční New York. Ono celkově těch výhledů na Manhattan není nikdy dost, protože New York je nejhezčí z dálky a z výšky. Protože z blízka je většinou špinavej a smrdí :D

Když už mluvím o tom smradu, během mé jedné návštěvy tam byla šílená fronta. Trvalo to dlouho, než jsme se někam posunuli, lidé už i seděli po zemi, než se to zas aspoň o kousek hnulo. A před náma byla rodina s miminkem v kočárku. S pokaděným miminkem. SMRADLAVÝM miminkem, které se jaksi neráčil nikdo přebalit, asi aby jim neutekla fronta, nebo nevím:D Ale byl to fakt děs. 




8. Madame Tussaud's

Já nikdy v žádném jiném muzeu voskových figurín nebyla, takže možná proto, se mi to celkem líbilo, ale troufám si říct, že jinak je toto muzeum všude po světe plus mínus stejné:-) 


9. Broadway


Jakou si vyberete hru je asi ve finále jedno...jsem slyšela :D Já viděla jen jednu a to Gentleman's guide to love and murder. Nekupujte lístky předem za plnou cenu, ale vydejte se odpoledne do tks stánku na Times Square, kde je seženete na ten den za 30-50% slevu. Nás pak místo 140 dolarů stál jeden lístek 73. 

Hra se mi moc líbila, ale víckrát bych na to asi nešla. Ale opět, záleží, co má kdo rád, někdo půjde třikrát do divadla, já půjdu třikrát do knihkupectví :D Možná bych spíš upozornila, že je potřeba umět obstojně anglicky. Přeci jen jak se zpívá, hůř je tomu rozumět, tak ať víte, o co tam jde.

Kámen úrazu je asi styl humoru. Když se Američané mlátili do kolen smíchy, já jsem se lehce ušklíbla, a když jsem se chtěla smát z plna hrdla já, byla většina z divadla zticha:D Ale zážitek to bezpochyby je. A jeden malý tip, pokud si koupíte v divadle pití, tumbler, v kterém ho dostanete, si můžete vzít domů:-)


10. SoHo/ West Village

Za mě nejkrásnější čvtrť. Celkově ta "west side" Manhattnu - Soho a West Village se mi moc líbí. Není to tam tak uspěchané jako ve středu, pokaždé, když jsem vytáhla mapu ke mně hned někdo přiskočil, co že to hledám. Spousta kaváren, mini přátelských podniků, fakt se tam stačí jen procházet a kochat se:-) Když dojdete výš až k Meatpacking District, zaskočte do Chelsea Market, o kterém jsem psala v prvním článku a na High Line.

































Těch míst je samozřejmě strašně moc a vypsat se sem nedají, ale tohle je takový základ, na kterém bych já stavěla. Kde se Vám líbilo nejvíc, případně kam byste se chtěli nejvíc podívat?


Mějte se krásně!

K.